måndag 28 november 2011

Bloggning för mig

Idag har jag funderat på hur jag ska använda min blogg. Hur ofta jag ska skriva och vilket syfte mitt skrivande ska ha. Jag skulle gärna vilja koppla mitt dagliga arbete, de reflektioner jag gör med mitt arbetslag och den kurslitteratur vi läser med det jag skriver i bloggen. Dessa tankar kommer kanske att förändras under kursens gång med känns rätt just nu. Jag planerar att skriva varje måndag och efter ungefär 5 inlägg återkoppla till det jag tidigare skrivit.

På en samling i förra veckan tittade vi på fem bilder tillsammans från veckan som varit och reflekterade/pratade om det vi såg. Jag frågade barnen ” Vad händer på bilden?” och upplevde att flera av barnen blev engagerade av att få berätta om upplevelserna kring bilderna. Mina första tankar kring denna dokumentation är att det inte ska vara flera barn på samma bild, ett eller två barn är ok men inte flera än så. Detta för att lyfta fram aktiviteten på bilden. Vi resonerade i arbetslaget om syftet och kom fram till att denna dokumentation är en början för barnen att få uppleva vad det innebär att reflektera.

måndag 21 november 2011

Börja blogga

Då var det dags för mig att börja blogga, jag känner en viss oro för det tekniska men har bestämt mig för att vara nöjd med alla steg jag tar oavsett riktning. Jag läser mig till att kursens syfte är att jag ska fördjupa mig i begreppet pedagogisk dokumentation där vad, hur och varför kommer att vara centrala frågor. Jag har tidigare arbetat med pedagogisk dokumentation på individnivå och hoppas nu att jag ska kunna utveckla detta arbete till att också göra pedagogisk dokumentation på gruppnivå, med hjälp av IT. Jag har två olika idéer som jag tänkt börja med: En samling i veckan ska jag använda till att visa 10 bilder från den gångna veckan och tillsammans med barnen reflektera/prata om vad vi gjort och upplevt. Den andra tanken är att jag ska tillsammans med några barn titta på filmer från upplevelser som barnen varit med om. Jag ska låta barnen prata om upplevelserna och jag ska ställa frågor och på detta sätt få en tydligare bild av vad barnen får med sig av våra upplevelser.