måndag 12 december 2011

Dokumentera lek

Efter diskussioner i mitt arbetslag har vi bestämt oss för att filma barnens lek, både ute- och innelek. Vi ska filma olika tider på dagen och helt utan att värdera leken. Det underlaget vi får fram ska vi analysera utifrån olika frågeställningar. Till att börja med ska vi titta på vilka material barnen använder och i vilka rum barnen väljer att leka i. Utifrån våra gemensamma reflektioner ska vi göra förändringar i vår miljö. Vi ska också titta på var barnen väljer att leka i förhållande till oss vuxna.
Vår gemensamma planering ska bygga på de diskussioner vi har och de reflektioner vi gör utifrån vårt filmade material.

måndag 5 december 2011

Min nuvarande förståelse av "pedagogisk dokumentation"

Lackarebäcks förskolor har under en tid arbetat med pedagogisk dokumentation på individ nivå. Jag och en kollega har diskuterat och tagit fram rutiner kring vår dokumentation. I detta arbete har jag insett vilken stor betydelse reflektionen har, både den jag själv gör och den vi gör i mitt arbetslag, för att dokumentationen ska kunna starta en process där vi pedagoger stödjer och stimulerar barnens utveckling. Det är först när vi använder oss av den tidigare dokumentationen, kopplar den till nya observationer som vi ser vilka lärprocesser som barnet befinner sig i. I allt arbete med barn och då i synnerhet med den åldersgrupp 1-3 år som jag arbetar med, är det viktigt att inte begränsa sitt tänkande till redan givande ramar. Jag tycker resonemanget i inledningen av boken "Den svårfångade reflektionen", där författaren lyfter fram att det är viktigt att ge utlopp för fantasin är en spännande tanke. Att våga släppa invanda tankemönster "annars kommer inga nya lösningar att ges". Vi ska sträva efter att hitta " fantasifulla kombinationer, fantastiska kombinationer som samtidigt inte är avskilda från vardagens händelser". Detta är en utmaning för mig som pedagog, kanske inte att våga bryta invanda tankemönster men däremot att hitta nya tankebanor. Att arbeta i ett arbetslag är för mig ett privilegium, det är i arbetslaget jag kan bolla mina tankar och få nya tankar till mig. Vi har olika relationer till barnen och därigenom ser vi och observerar olika sidor hos barnen. Jag tänker också att i förlängningen i mitt arbete med pedagogisk dokumentation vidgar jag mina egna tankebanor, ny kunskap föder nya tankar.

Jag skulle vilja utveckla mitt arbete med pedagogisk dokumentation med att också innefatta gruppdokumentation och att barnen själva får reflektera över sitt eget lärande. I boken "Den svårfångade reflektionen" finns det 3 aktiviteter som har med bearbetning att göra som har gett mig en utgångsläge att starta med när jag ska inspirera barnen att reflektera.
1)rapportera om vad man varit med om,
2)göra vissa jämförelser,
3)försöka förstå skillnader och likheter.
Genom att ställa frågor utifrån dessa punkter ger jag barnen verktyg att bearbeta och koppla ihop tidigare erfarenheter med nya upplevelser. Dessa verktyg är viktiga som grund för det livslånga lärandet.

Jag utgår ifrån andra infallsvinklar när jag reflekterar över gruppdokumentation. Hur ska jag dokumentera och synligöra en hel grupps utveckling? Vad och på vilket sätt ska jag dokumentera så att dokumentationen får pedagogiska konsekvenser i det dagliga arbetet med barngruppen? Mina första tankar är att vi i arbetslaget måste utgå utifrån en frågeställning, ringa in det "problemet" som vi vill förändra, utveckla eller bara titta närmare på. Observationerna är viktiga och det behövs ett stort underlag eftersom det är många faktorer som påverkar det system vi tittar närmare på. Jag skulle gärna vilja reflektera vad gruppen lärt sig, utvecklat utifrån en aktivitet men för mig är detta en stor utmaning att inte generalisera utan att gå på djupet i processen.

måndag 28 november 2011

Bloggning för mig

Idag har jag funderat på hur jag ska använda min blogg. Hur ofta jag ska skriva och vilket syfte mitt skrivande ska ha. Jag skulle gärna vilja koppla mitt dagliga arbete, de reflektioner jag gör med mitt arbetslag och den kurslitteratur vi läser med det jag skriver i bloggen. Dessa tankar kommer kanske att förändras under kursens gång med känns rätt just nu. Jag planerar att skriva varje måndag och efter ungefär 5 inlägg återkoppla till det jag tidigare skrivit.

På en samling i förra veckan tittade vi på fem bilder tillsammans från veckan som varit och reflekterade/pratade om det vi såg. Jag frågade barnen ” Vad händer på bilden?” och upplevde att flera av barnen blev engagerade av att få berätta om upplevelserna kring bilderna. Mina första tankar kring denna dokumentation är att det inte ska vara flera barn på samma bild, ett eller två barn är ok men inte flera än så. Detta för att lyfta fram aktiviteten på bilden. Vi resonerade i arbetslaget om syftet och kom fram till att denna dokumentation är en början för barnen att få uppleva vad det innebär att reflektera.

måndag 21 november 2011

Börja blogga

Då var det dags för mig att börja blogga, jag känner en viss oro för det tekniska men har bestämt mig för att vara nöjd med alla steg jag tar oavsett riktning. Jag läser mig till att kursens syfte är att jag ska fördjupa mig i begreppet pedagogisk dokumentation där vad, hur och varför kommer att vara centrala frågor. Jag har tidigare arbetat med pedagogisk dokumentation på individnivå och hoppas nu att jag ska kunna utveckla detta arbete till att också göra pedagogisk dokumentation på gruppnivå, med hjälp av IT. Jag har två olika idéer som jag tänkt börja med: En samling i veckan ska jag använda till att visa 10 bilder från den gångna veckan och tillsammans med barnen reflektera/prata om vad vi gjort och upplevt. Den andra tanken är att jag ska tillsammans med några barn titta på filmer från upplevelser som barnen varit med om. Jag ska låta barnen prata om upplevelserna och jag ska ställa frågor och på detta sätt få en tydligare bild av vad barnen får med sig av våra upplevelser.