I boken "Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik" delas portfoliometoden upp i två delar . Dels är portfolio en lärstrategi som gynnar optimalt lärande genom att utgå från elevens aktivitet , delaktighet, ansvarstagande och förmåga att reflektera. Men portfolio är också en utvärderingsstrategi som kontinuerligt försöker spegla elevens utveckling och lärande.
För att portfolio ska fungera som en lärstrategi måste pedagogen förändra sin roll i undervisningen. Från att vara en kunskapsförmedlare behöver pedagogen hitta en " god balans mellan att lära eleverna fakta och färdigheter och att lära ut självständigt tänkande(s.44), alltså att lära eleverna att lära. Här har vi inom förskolan kommit en bit påväg och många pedagoger har ett förhållningssätt som innebär ett utforskande och undersökande arbetssätt tillsammans med barnen. Genom att utgå från Vigotskys teorier - där man tar fasta på det positiva och bekräftar det man redan vet och kan för att komma vidare, lägger pedagogen sitt fokus på barnet, barnets intresse och hans/hennes positiva utveckling.
Det är viktigt, i vår verksamhet i förskolan, att vi är klara över mål och syfte med våra olika aktiviteter. Vi arbetar efter läroplanen när vi formar vår verksamhet och vi arbetar fram mål och metoder för det enskilda barnet. Det finns en risk att fastna i görande och att allt görande blir en bekräftelse för oss pedagoger att vi har en bra verksamhet men görandet får inte bli det dominerande utan vi måste tänka kvalitet och inte kvantitet. Vi pedagoger ska fokusera på processen och vad och hur barnen lär sig.
När vi använder oss av portfolio i vår verksamhet motsvarar vår pedagogiska dokumentation arbetsportfolion. Utifrån arbetsportfolion väljer jag ut och gör dokumentationer som påvisar utveckling hos barnet till en visningsportfolio. Visningsportfolion använder jag som underlag vid
utvecklingssamtal. Barnen är från 1-3 år i den verksamhet där jag arbetar och flera utav barnen i
gruppen är saknar det verbala språket. När vi i mitt arbetslag diskuterar portfolio delger vi varandra
vår syn på värdegrund och förhållningssätt, dessa diskussioner har vi sedan användning för i det
dagliga arbetet.
Vi har använt oss av iPad både för att ta kort och att filma i vår verksamhet. Det är ett redskap som är bra att använda både för barnen och oss pedagoger. Det går enkelt att återkoppla upplevelser
genom att filma aktiviteten och sedan visa filmen för barnen och uppmuntra barnen att reflektera,
detta gör vi genom att vi ställer frågor till dem om upplevelsen. Ipaden är ett väl fungerande redskap att använda i vårt portfolioarbete då vi vill synliggöra för barnen deras egen utveckling och lärande.
Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik
av Roger och Birgitta Ellmin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar