Medier blir ett allt vanligare inslag i de yngsta barnens vardag. Rapporten Småungar & Medier visar att två av tre förskolebarn 2-5 år brukar använda dator och att den vanligaste sysselsättningen är att spela spel. I läroplanen för förskolan (Lpfö98) står det "Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändigt i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver".
Vi utgår i förskolan från barnens intresse och att spela spel på iPad är något som fascinerar många barn. Genom att tänka igenom vad vi har för syfte med aktiviteten ger vi spelandet en ny innebörd. Det kan vara att utveckla olika färdigheter genom spel eller att träna att samarbeta eller öva sig i turtagande. Här har vi pedagoger en uppgift att vara kritiska till vilka olika spel eller appar vi erbjuder barnen. All slags media påverkar och vi behöver reflektera över hur barnen blir påverkade.
På vår förskola diskuterar vi ofta hur vi ska ge barnen förutsättningar att bli producenter och inte bara konsumenter i användandet av våra digitala verktyg. Ett första steg till detta är när barnen delger varandra sina erfarenheter och lär varandra hur de olika spelen fungerar.
Det går att läsa i Småungar & Medier att föräldrarna är överlag positivt inställda till tv, spel och internet även om man också ger uttryck för att medierna har negativ effekt på barnen. Vi pedagoger behöver fundera och diskutera vårt förhållningssätt till digitala verktyg, vi behöver också diskutera tillsammans med föräldrar vad vi vill uppnå med vårt arbete med multimedia.
Litteratur
Medierådet (2010) Småungar & Medier
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar