måndag 8 oktober 2012

Slutprocess

Denna utbildning har gett mig en större förståelse för vad pedagogisk dokumentation egentligen är och vilket arbetssätt som pedagogisk dokumenation medför. För mig handlar det om att se och förstå vad som pågår i barngruppen och i verksamheten. Dels för att vi pedagoger ska veta hur vi ska utveckla arbetet i barngruppen vidare men också för att vi ska synliggöra lärprocesser och strategier hos barnen och hos oss  pedagoger.

Att dokumentera innebär att fånga det som händer i barngruppen eller hos det enskilda barnen genom att ta anteckningar, fotografera eller filma det som sker. Det som gör dokumentationen pedagogisk är när vi resonerar och reflekterar tillsammans över vad vi ser i det insamlade materialet (dokumentationen). Genom att prata med barnen om texterna, fotografierna eller filmerna lyssnar vi in vad som intresserar barnen och får då en utgångspunkt hur och med vad vi pedagoger tillsammans med barnen ska arbeta vidare med.

 I utbildningen har jag fått en djupare insikt i vad det innebär att reflektera. Efter att jag läst boken "Den svårfångade reflektionen" försöker jag att inte fastna i invanda tankemönster utan att istället våga tänka nytt. Att tänka nytt har för mig inneburit att jag tidigare har haft "fel", men nu stärker jag mig istället genom att resonera, nu tänker jag nytt och därför utvecklas jag vidare. 

Jag har under utbildningens gång reflekterat över mitt eget förhållningssätt i barngruppen där jag arbetar. För mig innebär pedagogisk dokumentation ett annorlunda arbetssätt och ett annorlunda förhållningssätt mot vad jag varit van vid. Tidigare har jag sett på kunskap som något som vi vuxna bestämmer och pedagogens uppgift har varit att lotsa barnen till rätt kunskap. Numera ser jag en mer medforskande roll för pedagogen eller som det står i boken "Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan" Personalen är en del i samspelet och de är därför också delaktiga i att skapa kunskap tillsammans med barnen.(s.21)

Min tekniska utveckling har varit en stor del i den här utbildningen. Jag har lärt mig använda Imovie och garageband. IPaden är numera ett verktyg i vår verksamhet som vi använder dagligen och för mig personligen har det varit en resa att blogga. Jag har aldrig tidigare skrivit och haft åsikter i ett forum som alla har möjlighet att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar